خازن کولر چیست ؟ چرا خازن کولر خراب میشه ؟
خازن کولر چیست ؟
خازن قطعه ای است الکتریکی که به زبان ساده، برق را در خود ذخیره می کند؛ هرگاه دو صفحه الکتریکی را در مجاورت یکدیگر قرار دهید، به طوریکه هیچ تماسی با یکدیگر نداشته باشند و فاصله آنقدر کم باشد تا امکان انتقال الکترون ها از یک صفحه به صفحه دیگر وجود داشته باشد، یک خازن درست شده است.
ما بین صفحات درون خازن ها، ماده ای نارسانا و یا نیمه رسانا قرار می گیرد که بسته به نوع خازن می تواند جامد، گاز و یا مایع باشد که به آن دی الکتریک گفته می شود. (البته در خازن های الکترولیتی از مواد شیمیایی روغنی شکلی استفاده میشود )
ظرفیت خازن، مرتبط با ابعاد و تعداد صفخات خازن و نوع ماده دی الکتریک می باشد.
به خازنی که ماده دی الکتریک آن از یک واکنش شیمیایی حاصل گردد، خازن الکترولیت گفته می شود؛ در این نوع خازن ها، ماده دی الکتریک عموماً به صورت مایع است و نقش کاتالیزور را در انتقال الکترون ها بازی می کند و همین امر باعث افزایش ظرفیت خازن می گردد.
در کولرهای گازی، از خازن های الکترولیت استفاده می گردد؛ (که بعلت مواد دی الکتریک شیمیای (روغنی شکل) استفاده شده در این نوع خازن ها شهرت خازن های روغنی نیز پیدا کرده اند ) که ظرفیت آنها با واحد میکروفاراد μƒ مشخص می گردد که در کولرهای گازی با جریان برق متناوب (AC) جهت تأمین ولتاژ اوّلیه راه اندازی الکتروموتورها و کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرند؛ خازن های مورد استفاده در کولرهای گازی، دارای ظرفیت ثابت می باشند (در خازن های با ظرفیت متغیّر، فاصله بین صفحات تغییرپذیر است تا موجب تغییر ظرفیت خازن گردد).
خازن ها فقط در کولرهای گازی تک فاز مورد استفاده قرار می گیرند؛ در کولرهای گازی با کمپرسور سه فاز، ولتاژ مورد نیاز جهت راه اندازی کمپرسور از اختلاف ولتاژ ما بین دو فاز غیرهمنام تأمین می گردد، لذا در این نوع دستگاه ها نیازی به استفاده از خازن نیست.
در کولرگازی از دونوع خازن روغنی اسفاده می شود
الف) خازن روغنی کمپرسور که ظرفیت آن در مدل های مختلف بین ۲۵ تا۶۰ میکرو فاراد می باشد. که بصورت استوانهای میباشد .
ب)خازن روغنی فن که ظرفیت آن در مدل های مختلف بین ۳ تا ۷ میکرو فاراد می باشد. ( به صورت کتابی )
خازن ها در کولر پنجره ای می توانند به صورت جداگانه و یا مشترک (دوبل) استفاده شوند.
.
.
.
علائم خرابی خازن کولرگازی
۱-شکل ظاهری : در خازن های روغنی خرابی ها معمولا از طریق شکل ظاهری نمایان خواهد شد شما در صورتی که با خازن به اصطلاح باد کرده و یا خازنی که سطح خارجیش روغنی شده باشد مواجه شدید بدانید که خراب است .
۲- به وسیله بیزر و یا خازن سنج : شما میتوانید به وسله بیز و چک کردن اتصال خازن به بدنه متوجه خرابی ان شوید و یا استفاده از خازن سنج در حالتی که شما خازن را خالی کرده و یا به اصطلاح دی شارژ کرده اید با استفاده خازن سنج با رنج مخصوص خازن مقدار میکرو فاراد خازن را بدست بیاورید و با مقدار اسمی خازن و ثبت شده بر روی بدنه خازن انطباق دهید .
۳-به وسیله اهم متر:در لحظه اول خازن را اتصال کوتاه می دهیم تا جریانی وارد اهم مترنشود بعد رنج مناسب برای اهم متر را انتخاب می کنیم، اگر خازن نشتی داشته باشد عقربه اهم متر به طرف صفر و بتدریج به سمت بی نهایت بر می گردد و قبل از آن می ایستد.حال اگر خازن اتصال کوتاه شده باشد عقربه به سمت صفر رفته و روی آن می ماند.
.
.
.
علت های خرابی خازن
۱- مصرفی بودن خازن (عمر ساعت ) :شما باید بدانید که تمام خازن ها بعنوان یک قطعه مصرفی بحساب آمده بدین معنی که مقدار کار کرد بر حسب مقدار ساعت از سوی شرکت تولید کننده اعلام شده
۲- کار در شرایط نا مناسب : معمولا در تابستان با توجه به گرمای شدید هوا کار کرد کل دستگاه کولر گازی تحت فشار است . در کندانسور ( یونیت خارجی ) گاز گرم وجود دارد و فن کندانسور در حال خنک کردن کندانسور و یا یونیت خارجی می باشد در این سیکل شما در نظر بگیرید که به هر دلیلی این عمل خنک کردن بطور کامل انجام نشود ( به دلیل خرابی فن ، رعایت نکردن فاصله کمپرسور با دیوار ، تمیز نبودن یونیت و …)در این قسمت و تایم شما به مراتب گرمای چندین برابر محیط را لمس خواهید کرد این گرما تاثیرات مخربی بر روی خازن میگذارد
۳- خرابی موتور : خرابی موتور باعث اضافه بار خازن میشود. این مورد معمولا به ندرت رخ میدهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن تاثیر میگذارد.
.
.
.
خدمات و تعمیرات کولر گیل سرویس معرفی بهترین سرویسکاران برای تعمیر و یا تعویض خازن انواع کولر های گازی شما در استان گیلان و شهر رشت